To szkolenie poświęcone tematyce kosztów uzyskania przychodów, podczas którego na praktycznych przykładach zostanie pokazana specyfika radzenia sobie z tą trudną i złożoną tematyką. Kiedy dany wydatek może być kosztem, jak należy go udokumentować, czy jest kosztem bezpośrednim czy pośrednim, kiedy trzeba skorygować koszty, co z kosztami pracowniczymi i czy w końcu rozstrzygnięto kwestie reklamy i reprezentacji w kosztach podatkowych? Wszystkie zagadnienia związane z rozliczaniem kosztów uzyskania przychodów zostaną omówione w kontekście zmian w ustawach o CIT/PIT a w szczególności zagadnień białej listy podatników vat, split payment, płatności gotówkowych oraz tzw. kosztów samochodowych i wydatków na reklamę i reprezentację.
Są jednak pewne wydatki, których nigdy nie zaliczymy do kosztów podatkowych. Czasem są one wprost wymienione w katalogu tzw. NKUP (art. 16 PDOP i 23 PDOF), a czasem wynika to z zupełnie innych przyczyn (brak zapłaty kontrahentowi, płatność na konto spoza białej listy, brak MPP, płatność zrobiona gotówką. Niekiedy koszt podatkowy może być podważony z uwagi na słabe udokumentowanie wykonania usługi (często przy usługach niematerialnych). Również otrzymanie dotacji, refundacji czy wypłat z Tarczy antykryzysowej generuje pytania o zaliczenie sfinansowanych nimi wydatków do kosztów firmy. Sytuacji, gdy dany wydatek nie może być zaliczony do kosztów podatkowych są tysiące, ale części z nich pojawia się dość regularnie, zarówno w małych jak i dużych firmach. Warto zebrać je w jednym miejscu i usystematyzować.
Faktura to nie wszystko! Poza nią, dla właściwego zaksięgowania określonych zdarzeń potrzebną są inne dokumenty; oświadczenia, opinie, umowy, porozumienia, regulaminy, czyli tzw. „podkładki”. Jaką powinny mieć treść i formę, kto powinien je sporządzić, jakich zapisów nie powinny one zawierać, a przede wszystkim, kiedy dział księgowości potrzebuje ich najbardziej – te i inne zagadnienia dotyczące dokumentów, którymi posługują się księgowi, będą przedmiotem proponowanego Państwu szkolenia.
Szczególny nacisk zostanie położony na m.in. tematykę korespondencji mailowej z kontrahentami, opinie służb technicznych potrzebne do kwalifikowania środków trwałych i prac remontowych bądź ulepszeniowych, dowody wewnętrzne, regulaminy wynagradzania, regulaminy podróży służbowych, oświadczenia pracowników dla potrzeb działu księgowości, dokumentację imprez integracyjnych, potwierdzenia wykonania usług niematerialnych, raporty z wykonanych prac, protokoły likwidacyjne, regulaminy korzystania z aut służbowych, właściwe opisywanie faktur, PDF-y, zdjęcia, certyfikaty rezydencji, weryfikacja kontrahentów zagranicznych, umowy z pracownikami i wiele innych).
Celem szkolenia jest również m.in. przekazanie uczestnikom szkolenia praktycznych rozwiązań w zakresie rozliczania krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników i osób niebędących pracownikami. Zasady te przedstawione zostaną w aspekcie przepisów podatkowych z uwzględnieniem bieżących zmian. Omówienie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie delegacji służbowych. Analiza porównawcza regulacji prawnych związanych z odbywaniem krajowych i zagranicznych podróży służbowych. Najbardziej kontrowersyjne problemy praktyczne związane z rozliczaniem delegacji.
W ciągu roku jest wiele okazji na wysyłki paczek i upominków dla kontrahentów, czas organizacji wigilii pracowniczych i przekazywania paczek i bonów pracownikom. Każde z tych zdarzeń powoduje określone skutki na gruncie trzech najważniejszych ustaw podatkowych (CIT/PIT/VAT).
Reklama na Fecebooku czy wkładka do gazety, szkolenie produktowe czy udział w konferencji, pozycjonowanie w sieci czy konto na Linkedin, a może tradycyjna reklama w lokalnej telewizji i gadżety z logo naszej firmy? A może obiad z kontrahentem lub konkurs bądź akcja premiowa z nagrodami? Metod promocji jest tysiące – ale którego byśmy nie wybrali – trzeba będzie ustalić, jakie skutki powoduje taki wydatek na gruncie CIT, PIT i VAT. Ponadto wydatki te trzeba dobrze udokumentować i uzasadnić? Jak zrobić to skutecznie i gdzie kryją się ryzyka podatkowe – o tym wszystkim powiemy sobie na setkach praktycznych przykładów adresowanych do małych i dużych firm.