. Vademecum Księgowego. Podatki dochodowe CIT i PIT 2024

O szkoleniu

Cele szkolenia

To szkolenie poświęcone tematyce kosztów uzyskania przychodów, podczas którego na praktycznych przykładach zostanie pokazana specyfika radzenia sobie z tą trudną i złożoną tematyką. Kiedy dany wydatek może być kosztem, jak należy go udokumentować, czy jest kosztem bezpośrednim czy pośrednim, kiedy trzeba skorygować koszty, co z kosztami pracowniczymi i czy w końcu rozstrzygnięto kwestie reklamy i reprezentacji w kosztach podatkowych? Wszystkie zagadnienia związane z rozliczaniem kosztów uzyskania przychodów zostaną omówione w kontekście zmian w ustawach o CIT/PIT a w szczególności zagadnień białej listy podatników vat, split payment, płatności gotówkowych oraz tzw. kosztów samochodowych i wydatków na reklamę i reprezentację.

Są jednak pewne wydatki, których nigdy nie zaliczymy do kosztów podatkowych. Czasem są one wprost wymienione w katalogu tzw. NKUP (art. 16 PDOP i 23 PDOF), a czasem wynika to z zupełnie innych przyczyn (brak zapłaty kontrahentowi, płatność na konto spoza białej listy, brak MPP, płatność zrobiona gotówką. Niekiedy koszt podatkowy może być podważony z uwagi na słabe udokumentowanie wykonania usługi (często przy usługach niematerialnych). Również otrzymanie dotacji, refundacji czy wypłat z Tarczy antykryzysowej generuje pytania o zaliczenie sfinansowanych nimi wydatków do kosztów firmy. Sytuacji, gdy dany wydatek nie może być zaliczony do kosztów podatkowych są tysiące, ale części z nich pojawia się dość regularnie, zarówno w małych jak i dużych firmach. Warto zebrać je w jednym miejscu i usystematyzować.

Faktura to nie wszystko! Poza nią, dla właściwego zaksięgowania określonych zdarzeń potrzebną są inne dokumenty;  oświadczenia, opinie, umowy, porozumienia, regulaminy, czyli tzw. „podkładki”. Jaką powinny mieć treść i formę, kto powinien je sporządzić, jakich zapisów nie powinny one zawierać, a przede wszystkim, kiedy dział księgowości potrzebuje ich najbardziej – te i inne zagadnienia dotyczące dokumentów, którymi posługują się księgowi, będą przedmiotem proponowanego Państwu szkolenia.

Szczególny nacisk zostanie położony na m.in. tematykę korespondencji mailowej z kontrahentami, opinie służb technicznych potrzebne do kwalifikowania środków trwałych i prac remontowych bądź ulepszeniowych, dowody wewnętrzne, regulaminy wynagradzania, regulaminy podróży służbowych, oświadczenia pracowników dla potrzeb działu księgowości, dokumentację imprez integracyjnych, potwierdzenia wykonania usług niematerialnych, raporty z wykonanych prac, protokoły likwidacyjne, regulaminy korzystania z aut służbowych, właściwe opisywanie faktur, PDF-y, zdjęcia, certyfikaty rezydencji, weryfikacja kontrahentów zagranicznych, umowy z pracownikami i wiele innych).

Celem szkolenia jest również m.in. przekazanie uczestnikom szkolenia praktycznych rozwiązań w zakresie rozliczania krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników i osób niebędących pracownikami. Zasady te przedstawione zostaną w aspekcie przepisów podatkowych z uwzględnieniem bieżących zmian. Omówienie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie delegacji służbowych. Analiza porównawcza regulacji prawnych związanych z odbywaniem krajowych i zagranicznych podróży służbowych. Najbardziej kontrowersyjne problemy praktyczne związane z rozliczaniem delegacji.

W ciągu roku jest wiele okazji na wysyłki paczek i upominków dla kontrahentów, czas organizacji wigilii pracowniczych i przekazywania paczek i bonów pracownikom. Każde z tych zdarzeń powoduje określone skutki na gruncie trzech najważniejszych ustaw podatkowych (CIT/PIT/VAT).

Reklama na Fecebooku czy wkładka do gazety, szkolenie produktowe czy udział w konferencji, pozycjonowanie w sieci czy konto na Linkedin, a może tradycyjna reklama w lokalnej telewizji i gadżety z logo naszej firmy? A może obiad z kontrahentem lub konkurs bądź akcja premiowa z nagrodami? Metod promocji jest tysiące – ale którego byśmy nie wybrali – trzeba będzie ustalić, jakie skutki powoduje taki wydatek na gruncie CIT, PIT i VAT. Ponadto wydatki te trzeba dobrze udokumentować i uzasadnić? Jak zrobić to skutecznie i gdzie kryją się ryzyka podatkowe – o tym wszystkim powiemy sobie na setkach praktycznych przykładów adresowanych  do małych i dużych firm.

Program szkolenia


Zmiany w podatkach CIT i PIT 2024


  1. Podatek minimalny dla podatników CIT od 1 stycznia 2024 r.
  • zasady opodatkowania podatkiem minimalnym
  • wyliczenie progu rentowności dla celów podatku minimalnego
  • wyliczenie dochodu lub straty
  • wyłączenia podmiotowe z obowiązku opodatkowania podatkiem minimalnym ze względu na charakter podmiotu lub prowadzonej działalności
  • próg rentowności w dochodowości grupy spółek powiązanych.
  • ustalanie podstawy opodatkowania – dwie metody
  • odliczenia od podstawy opodatkowania
  • deklarowanie i zapłata podatku minimalnego
  • odliczenie podatku minimalnego od podatku dochodowego
  • podatek minimalny a podatek minimalny od budynków
  1. Korzystne zasady opodatkowania fundacji rodzinnych
  • zasady opodatkowania PIT i CIT wniesienia składników majątku do fundacji rodzinnej i minimalna wysokość funduszu założycielskiego
  • opodatkowanie CIT i VAT bieżącej działalności fundacji rodzinnej (uregulowanej i nieuregulowanej)
  • opodatkowanie fundatora oraz beneficjentów (zwolnienie oraz stawki dla poszczególnych grup beneficjentów)
  • skutki podatkowe PIT i CIT rozwiązania lub likwidacji fundacji rodzinnej
  1. Inne zmiany w podatku dochodowym od 1 stycznia 2024
  • skrócona amortyzacja w gminach zagrożonych bezrobociem
  • umożliwienie amortyzacji środków trwałych nabytych z dotacji
  • wprowadzenie możliwości rezygnacji ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do niektórych otrzymanych dotacji, subwencji i dopłat
  • zmiany w wyłączeniu poboru podatku u źródła od odsetek lub dyskonta od obligacji i listów zastawnych
  • wprowadzenie dodatkowych warunków wyłączenia poboru podatku u źródła od odsetek lub dyskonta przez płatnika
  1. Zmiany w zakresie innych podatków
  • zwolnienie z podatku PCC przy zakupie nieruchomości na rynku wtórnym
  • dodatkowy PCC dla nabywców 6 i więcej mieszkań
  • opłata od opakowań plastikowych od 1 stycznia 2024 r.

CIT ESTOŃSKI (ECIT) w praktyce: wybór, ryzyka, obowiązki na koniec roku


  1. Czym jest CIT Estoński (ECIT) – wprowadzenie.
  2. Podatek CIT oddalony w czasie – czy aby na pewno dopiero przy wypłacie zysku?
  3. Kto może wybrać tę formę opodatkowania, a kto nie ma na to szansy?
  4. Warunek struktury przychodów (jakie przychody wykluczają ECIT?)
  5. Warunek organizacyjny i udziałowy dla podatników ECIT.
  6. Analiza planów rozwojowych przed ewentualną decyzją o wyborze Citu Estońskiego
  7. Restrukturyzacje a CIT Estoński.
  8. Jakie warunki muszę spełnić, by nie „wypaść” z Citu estońskiego?
  9. Skutki utraty prawa do ECIT.
  10. Czym jest tzw. korekta wstępna CIT KW? (jakie różnice wykazać w KW i czym jest dochód z przekształcenia)
  11. Obowiązki zatrudniania przez spółkę (umowy o pracę, zlecenia, wysokość zarobków, praca wspólników itp., praktyczne przykłady obliczeniowe dotyczące spełniania warunku zatrudnienia)
  12. Opodatkowanie tzw. ”ukrytych zysków” – otwarty katalog:
  • Pożyczki dla wspólników i podmiotów powiązanych
  • Pożyczki od wspólników
  • Fundacje i ich wspieranie
  • Zatrudnianie wspólników i rodziny (nadwyżki wysokich pensji i ich opodatkowanie)
  • Nierynkowe transakcje
  • Wydatki na reprezentację
  • Darowizny i ofiary
  • Świadczenia jednostronne na rzecz wspólników
  • Samochody, komputery, smartfony dla zarządu
  • Najnowsze orzecznictwo podatkowe
  • Prywatne wydatki z kasy firmowej
  • Bardzo bogate orzecznictwo z 2023 r. w sprawie ukrytych zysków.
  1. Czym są wydatki nie związane z działalnością gospodarczą w CIT estońskim? (np. kwestia opodatkowania samochodów firmowych)
  2. Zaliczki na poczet dywidendy – PIT, PIT-8AR, pomniejszenia PIT.
  3. Termin płatności podatku – różne zdarzenia.
  4. Pomniejszanie PIT-u udziałowców o 90 lub 70 % CIT-u estońskiego – praktyczne przykłady na konkretnych kwotach.
  5. Jakie warunki trzeba spełnić i co przygotować przed wyborem w 2024 roku Citu estońskiego?
  6. Samochód osobowy w spółce opodatkowanej CIT-em estońskim
  7. Stosowanie ustawy o rachunkowości i brak limitów dotyczących wartości samochodu
  8. Samochody dla udziałowców – kwestia tzw. ukrytych zysków i ich opodatkowanie na bieżąco
  9. Samochody służbowe pracowników i ich opodatkowanie jako wydatków nie związanych z działalnością gospodarczą.
  10. Jachty, awionetki, helikoptery w spółce: skutki podatkowe
  11. Które przepisy ustawy o CIT stosują podatnicy, którzy wybrali Cit estoński?
  12. Podatek u źródła i ceny transferowe w ECIT.
  13. Zamknięcie roku w ECIT – jak prawidłowo wypełnić deklarację CIT-8E za 2023 rok?

Koszty podatkowe


  1. Zmiany dotyczące kosztów podatkowych
  • Opodatkowanie niektórych kosztów uzyskania przychodów tzw. podatkiem minimalnym od 2024 r. (np. usługi niematerialne)
  • Skrócenie okresu amortyzacji budynków i budowli niemieszkalnych od 2024 r.
  • Zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych w CIT i PIT
  • Koszty finansowania dłużnego po zmianach.
  • Problematyczne „koszty podatkowe” w CIT Estońskim (wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, ukryte zyski, reprezentacja, darowizny, jakich wydatków należy unikać?)
  • Pakiet zupełnie nowych ulg w CIT i PIT pozwalających na odliczenie od podstawy opodatkowania różnych rodzajów powszechnych wydatków ujmowanych w kosztach firmy (ulga na marketing, na robotyzację, na wprowadzenie produktu na rynek, na kształcenie pracowników, na sport, na terminale płatnicze, na ekspansję i inne)
  1. Biała lista podatników VAT/ split payment oraz płatności gotówką i ich wpływ na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów od 2024 roku.
  2. Ulga na złe długi a koszty podatkowe.
  3. Koszty uzyskania przychodów w podatku CIT/PIT: rodzaje kosztów i praktyczne zagadnienia związane z korektą kosztów podatkowych:
  • związek pomiędzy przychodem a wydatkiem niezbędny dla ujęcia kosztu w rachunku podatkowym,
  • koszty bezpośrednie i pośrednie, koszty na przełomie roku, koszty spóźnione, korekty kosztów wstecz i na bieżąco, przypisywanie kosztów do źródeł przychodów (różne sytuacje)
  • dokumentowanie wydatków i szczególna rola tzw. „podkładek księgowych”
  • „podatek u źródła” jako KUP w kontekście zagadnień związanych z zakupem usług od podmiotów zagranicznych.
  • Dokumentowanie nabycia tzw. „usług niematerialnych”
  • Wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP-y)

„NKUP-y w małej i dużej firmie” – czyli wszystko o wydatkach, których nie można zaliczać do kosztów


  1. NKUP-y, czyli wydatki, których nie zaliczymy do kosztów podatkowych – uwagi ogólne.
  1. NKUP-y wynikające ze zmian podatkowych
  • Zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych (w tym problem z rozliczaniem remontów i inwestycji w obcych ŚT)
  • Koszty „pracy na czarno”
  • Odsunięta amortyzacja
  • Składka zdrowotna przedsiębiorcy
  1. Problematyczne „koszty podatkowe” w CIT Estońskim (wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, ukryte zyski, reprezentacja, darowizny, jakich wydatków należy unikać w 2024 r.?)
  1. „Faktura to nie wszystko” – dokumentowanie wykonania usług niematerialnych dla bezpieczeństwa kosztów w firmie (np. przy usługach doradczych, reklamowych, zarządczych, kontrolnych itp.)
  1. Bogaty katalog NKUP-ów w CIT (art. 16) i PIT (art. 23) :
  • Wydatki reprezentacyjne
  • Prezenty dla kontrahentów, wycieczki, bankiety, eventy, paczki świąteczne itp.
  • Samochody osobowe (150 tys. zł, 75 % kosztów eksploatacyjnych, ubezpieczenia)
  • Wynajem droższych pojazdów
  • Prywatne samochody w firmie
  • Straty w środkach trwałych
  • Działalność socjalna
  • Darowizny
  • Wartość pracy własnej
  • Podatek WHT w określonych sytuacjach
  • Kary, grzywny, odszkodowania, opłaty sankcyjne, BHP, higiena pracy
  • Kary i odszkodowania związane z niewykonaniem umów/wadami/zwłoką itp.
  • Nieściągalne wierzytelności
  • Składki na rzecz organizacji
  • Jednostronne świadczenia na rzecz udziałowców, akcjonariuszy.
  • Niektóre wydatki na rzecz Rady Nadzorczej
  • Niektóre wydatki związane z podróżami osób nie będących pracownikami
  • Zwrot ponad kilometrówkę
  • Niektóre wydatki pracownicze
  • Wydatki sfinansowane dotacjami zwolnionymi z CIT/PIT
  • Koszty działalności statutowej
  • NKUPy w stowarzyszeniach i ich opodatkowanie
  • Inne (mniej popularne NKUP-y)
  • Podatkowe i bilansowe różnice w „kosztach”firmowych.
  1. Ulga na złe długi a wyłączenie nieopłaconego wydatku z kosztów podatkowych
  2. Biała lista VAT, split payment oraz płatności gotówkowe – czyli kiedy zły sposób zapłaty wyklucza koszty podatkowe?
  3. Koszty finansowania dłużnego w firmie i limitacja odsetek w kosztach firmy po zmianach Polskiego Ładu.
  4. Podatek u źródła (WHT) – kiedy jest NKUP-em?

Optymalizacja dokumentów dla celów CIT i PIT – czyli wszystko o podkładkach, które warto gromadzić w firmie w 2024 r.


  • Podkładki księgowe” na gruncie CIT i PIT – czym są i dlaczego podnoszą poziom bezpieczeństwa podatkowego? (umowy z kontrahentami, oświadczenia, korespondencja handlowa i mailowa, opisywanie faktur, klauzule umowne, raporty z wykonanych prac, regulaminy wewnątrzfirmowe, oświadczenia pracowników, dokumenty delegacyjne, umowy z pracownikami/B2B, zdjęcia, PDF-y, nagrania video i wpływ ich treści na skutki podatkowe)
  • Brak faktury, brak umowy, brak dowodów wykonania usługi, niejasne informacje o nabytych towarach lub usługach, różnice między fakturą, a treścią umowy, podejrzane działania kontrahenta – jak powinien postąpić w takiej sytuacji dział księgowości?
  • „Obrót dokumentów w firmie” czyli, jak skłonić pracowników, kadrę zarządzającą i kontrahentów do właściwego opisywania dokumentów?
  • Dokumentowanie usług niematerialnych promocyjnych, doradczych, prawnych, zarządczych, kontrolnych, konkursy, akcje premiowe, sponsoring, reklama, imprezy dla kontrahentów itp.
  • Jak napisać regulamin konkursu – aby przyznawane nagrody były zwolnione z opodatkowania?
  • Jak stworzyć bezpieczny podatkowo regulamin sprzedaży premiowej i programy lojalnościowe? (bonusy, nagrody, zmniejszenie ceny itd.)?
  • Jak rozróżnić reklamę od reprezentacji i które wydatki należy wyłączyć z kosztów firmy?
  • Jak sprawdzić, czy przewidziana w umowie z kontrahentem kara, odszkodowanie bądź opłata za odstąpienie od umowy może być kosztem uzyskania przychodów? (przykłady konkretnych zapisów z różnych umów)?
  • Jak dokumentować wydatki na posiłki z kontrahentami aby stanowiły one koszty podatkowe.
  • Jakie „podkładki” pozwalają uniknąć ryzyka wyłączenia z kosztów wydatków mających cechy reprezentacyjne?
  • Jak skonstruować imprezy dla kontrahentów, szkolenia produktowe, aby wydatek był w kosztach, a po stronie uczestników nie było przychodu? (rola programu imprezy, zaproszeń, korespondencji mailowej itd.)
  • Podkładki przy zakupie usług zagranicznych (Podatek u źródła WHT)
  • Jak skłonić zagranicznego kontrahenta do przekazania certyfikatu rezydencji i jaką powinien mieć formę w 2022 r.?
  • Jak praktycznie weryfikować kontrahentów z innych krajów (jakie dokumenty zebrać, jakie pozyskać informacje)?
  • Klauzula „beneficial owner” i jej stosowanie w praktyce (m.in. oświadczenia beneficjalne zagranicznych podatników; jak powinny wyglądać?)
  • Jak rozróżnić remont od ulepszenia i jaką treść powinna zawierać pisemna opinia służb technicznych firmy dotycząca kwalifikacji środków trwałych, remontów, prac ulepszeniowych – praktyczne przykłady takich pism i studium przypadków.
  • Co musi zawierać umowa z kontrahentem, któremu oddajemy czasowo środek trwały do używania?
  • Jak przygotować dokument polecenia wyjazdu służbowego, aby rozliczanie delegacji było łatwiejsze – praktyczne przykłady na dokumentach?
  • Firmowy regulamin podróży służbowych – jakie zapis mogą w nim być, aby nie było wątpliwości, które wydatki muszą być zwrócone przez pracodawcę, a które nie?
  • Umowy z członkami zarządów, rad nadzorczych, zleceniobiorcy i wykonawcy umów o dzieło, praktykanci i stażyści, osoby ubiegające się o pracę – rozliczenie wydatków związanych z tymi osobami i ich dokumentowanie.
  • Jak stworzyć skuteczny regulamin korzystania z samochodów służbowych, laptopów, telefonów, tabletów i innego sprzętu firmowego?
  • Samochód w firmie dla pracownika / pracownika mobilnego / członka zarządu / B2B – wszelkie skutki podatkowe w praktyce + ryczałty samochodowe po zmianach 2022.
  • Jak dokumentować świadczenia z ZFŚS oraz jak przygotować oświadczenia pracowników o ich sytuacji życiowej, aby uniknąć ryzyka zakwestionowania tych wydatków przez organ podatkowy?
  • Jak udokumentować imprezy integracyjne, wyjazdy pracownicze, wigilie, uroczyste kolacje, pikniki rodzinne, imprezy otwarte, aby wydatki na nie stanowiły koszty podatkowe, a po stronie pracowników nie było przychodu?
  • Napoje, artykuły spożywcze (herbata, kawa, napoje, ciastka) zużywane podczas imprez integracyjnych, konferencji, szkoleń, spotkań, targów i eventów – praktyczne studium przypadków.
  • Jakie dokumenty są potrzebne do „podkładki” pod imprezy dla pracowników – harmonogramy, zdjęcia, prezentacje, teksty wystąpień, materiały szkoleniowe.
  • Podnoszenie kwalifikacji pracowników – jakie dokumenty są potrzebne by zaliczyć te wydatki do kosztów i żeby nie było przychodu po stronie pracownika? (mowy o dokształcanie, oświadczenia pracowników, dokumenty wskazujące na powiązanie szkoły/kursu/uczelni ze stanowiskiem w firmie).
  • Podkładki w CIT Estońskim czyli „ciężar dowodu” przy ukrytych zyskach i wydatkach niezwiązanych z działalnością gospodarczą

Podróże służbowe na gruncie CIT, ECIT, PIT i VAT w 2024 – praktyczne zagadnienia


  • Najnowsze zmiany przepisów podatkowych a podróże służbowe.
  • Nowa wysokość diet i ryczałtów, nowa kilometrówka.
  • Ulga na udział w targach i reklamę – koszty podróży służbowych.
  • Transport międzynarodowy – brak podróży służbowych.
  • Rewolucja samochodowa i jej wpływ na rozliczanie podróży służbowych.
  • 100 lub 75 lub kosztów eksploatacyjnych w kosztach uzyskania przychodów – problemy praktyczne.
  • „Limit proporcyjny 150 tys. zł” przy wynajmie samochodów w delegacji.
  • Podróż służbowa odbywana samochodem pracownika – skutki w CIT i PIT
  • Wynajem samochodu w polskiej wypożyczalni – skutki podatkowe
  • Wynajem samochodu w podróży zagranicznej – skutki podatkowe, w tym rozliczenie podatku u źródła (WHT) do 7 dnia następnego miesiąca. Spółka jako płatnik „podatku u źródła” od usług nabywanych za granicą podczas podróży służbowych (obowiązki informacyjne m.in. IFT-2R, CIT-10Z oraz optymalizacja kosztów związanych z nabywaniem powyższych usług
  • Wydatki związane z przejazdem autostradami, drogami płatnymi oraz parkingiem.
  • Samochód elektryczny w podróży służbowej.
  • Wykorzystywanie samochodów służbowych do prywatnych celów pracowników; wątpliwości, zagadnienia praktyczne i ich wpływ na rozliczanie podróży służbowych.
  • Nieudokumentowane wydatki a zwrot wydatków z tytułu podróży służbowej (m. in. zagadnienie wręczania napiwków podczas zagranicznych podróży służbowych).
  • „pobyt prywatny” pracownika w trakcie podróży służbowej i jego skutki.
  • Inne wydatki dodatkowe niezbędne do realizacji zadania służbowego (studium przypadków).
  • Zasady określania diet w przypadku podróży zagranicznej do kilku państw docelowych.
  • Wyżywienie w ramach usługi hotelowej.
  • Ograniczania wartości noclegu w podróży krajowej i zagranicznej.
  • Przedstawiciele handlowi – zasady opodatkowania świadczeń z tytułu podróży w świetle wyroku TK i najnowszego korzystnego orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Podróże osób nie będących pracownikami: kadra zarządzająca, właściciele, kontrakty menedżerskie, rada nadzorcza, zleceniobiorcy, prokurenci, wolontariusze, członkowie stowarzyszeń – jak prawidłowo rozliczyć takie wyjazdy?
  • Określenie diet w kwotach wyższych niż wynikające z przepisów prawa.
  • Zwrot pracownikom faktycznie poniesionych przez nich wydatków na wyżywienie według rachunków.
  • Wydatki reprezentacyjne i reklamowe poniesione przez pracownika w trakcie podróży służbowej (obiady z kontrahentami, bilety na imprezy kulturalne i sportowe itp.).
  • Sfinansowanie ubezpieczeń, wiz bądź szczepień pracowników wyjeżdżających poza granice RP – skutki podatkowe na gruncie ustaw o PDOP i PDOF.
  • Pracownicy oddelegowani poza stałe miejsce pracy – zasady stosowania zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
  • Rola wewnętrznego regulaminu rozliczania podróży służbowych i jego dostosowanie do potrzeb Spółki.
  • Koszty uzyskania przychodów związane z użytkowaniem samochodów osobowych „w firmie” w 2024 roku

Reklama i reprezentacja, imprezy firmowe, upominki dla kontrahentów i ulga na reklamę do 1 mln zł .  – kompleksowo na gruncie CIT, PIT


  • Reklama, reprezentacja, wydatki mieszane – jak skutecznie poradzić sobie z aspektem przychodu w PIT, kosztów podatkowych w CIT?
  • Świąteczne wydatki związane z kontrahentami (kartki, paczki prezentowe, upominki, alkohol, słodycze, imprezy podsumowujące rok) – skutki podatkowe.
  • Wydatki z okazji Świąt adresowane do pracowników (paczki świąteczne, bony do marketu, karty przedpłacone, wigilie pracownicze, ZFŚS, zmiana limitu zwolnień)
  • Wydatki świąteczne podatników ECIT (CIT estoński).
  • Koszty uzyskania przychodów dotyczące reklamy na przełomie roku.
  • Ulga na wydatki służące zwiększeniu przychodu ze sprzedaży produktów – 1 milion zł odliczany dodatkowo od dochodu z tytułu wydatków na reklamę – jak bezpiecznie rozliczyć
  1. Projekt objaśnień Ministerstwa Finansów dotyczący stosowania ulgi
  2. Udział w targach, delegacje, wyżywienie
  3. Reklama w mediach, eventy, konferencje, ulotki broszury,
  4. Koszty pracowników przygotowujących ofertę dla klientów
  5. Koszty budowy strony internetowej, jej aktualizacja, zdjęcia, usługi zewnętrzne
  • Ulga na wspieranie sportu i kultury w rozliczeniu – odliczenie 50 % wydatków.
  • Jak bezpiecznie skorzystać z ulgi na sport?
  • Sponsoring właściwy czy darowizna?
  • Obowiązki dokumentacyjne
  • Współpraca z instytucjami kultury
  • Jak rozróżnić reklamę od reprezentacji dla celów podatkowych?
  • 3 skutki podatkowe kompleksowo (CIT, PIT)
  • Korzystne stanowisko MF w sprawie posiłków z kontrahentami – jak zastosować je w praktyce?
  • Wydatki na reklamę (np. prasa, radio, TV, internet, Facebook, Google, Instagram, Linkedin, serwisy społecznościowe, eventy, pikniki, dni otwarte, marketing wiralowy, Youtube, influencerzy, celebryci itp.) – w jaki sposób dokumentować te wydatki dla celów kosztowych?
  • Gadżety reklamowe dla kontrahentów (np. pendrivy, kaledarze, długopisy, kubki, ale też droższe „ryzykowne” upominki) – skutki podatkowe przekazania.
  • Konferencje i szkolenia produktowe, w tym połączone z wycieczkami – jak bezpiecznie je udokumentować?
  • Organizowanie imprez artystycznych i sportowo rekreacyjnych dla kontrahentów.
  • Udział w targach i konferencjach itp. – zasady rozliczeń podatkowych.
  • Jubileusze i pikniki firmowe oraz imprezy integracyjne – wszystkie skutki podatkowe.
  • Sponsoring w działalności przedsiębiorstwa (sport, działalność charytatywna, darowizny)
  • Konkursy z nagrodami – jakie obowiązki ciążą na organizatorze (przykłady regulaminów konkursów, obowiązki płatnika, opodatkowanie nagród)
  • Istota regulaminu sprzedaży premiowej – jak go napisać, by podatkowo było bezpiecznie?
  • Nieodpłatne świadczenia na rzecz kontrahentów a ryzyko reprezentacji.
  • Reklama w internecie a podatek u źródła (WHT) – jakie certyfikaty rezydencji potrzebujemy od firm Facebook, Google, Linkedin, Microsoft i nasze ewentualne obowiązki (CIT-10Z, IFT-2R)
  • Dokumentowanie wydatków na reklamę – rola podkładek, zdjęć, PDF-ów.
  • Reklama i reprezentacja a koszty uzyskania przychodów (z uwzględnieniem najnowszych poglądów Ministra Finansów z 2023-2024 r.):
  • jak rozróżnić reklamę od reprezentacji?,
  • korzystne stanowisko MF w sprawie posiłków z kontrahentami – jak zastosować je w praktyce?,
  • upominki dla kontrahentów,
  • wyżywienie w trakcie konferencji i szkoleń produktowych,
  • organizowanie imprez artystycznych i sportowo rekreacyjnych dla kontrahentów,
  • udział w targach i konferencjach itp. – zasady rozliczeń podatkowych.
  • rola dowodów wykonania usług niematerialnych (np. promocyjnych, doradczych) w celu zaliczenia tych wydatków do kosztów podatkowych,
  • konkursy z nagrodami,
  • istota regulaminu sprzedaży premiowej – jak go napisać?,
  • nieodpłatne świadczenia na rzecz kontrahentów a ryzyko reprezentacji

Świadczenia i benefity pozapłacowe na rzecz pracowników, współpracowników i kadry zarządzającej – skutki w PIT i CIT


  • Obowiązki w PIT ważne dla płatników w 2024 r.
  • Skala podatkowa (12 i 32 %), kwota wolna od podatku, kwota zmniejszająca podatek.
  • PIT-y zerowe (młodzi, pracujący emeryci, rodziny 4+, wracający do Polski)
  • Oświadczenia pracowników, obowiązki dokumentacyjne, podkładki potrzebne dla prawidłowego rozliczenia PIT.
  • PIT-2 składany u kilku płatników – 1/12, 1/24 bądź 1/36 kwoty zmniejszającej podatek.
  • Nowy dział w PIT dotyczący oświadczeń mających wpływ na zaliczkę na podatek PIT.
  • Świadczenia pozapłacowe – ogólnie o skutkach w CIT i PIT
  • Pracownicy, współpracownicy, B2B, kadra zarządzająca.
  • Napoje, artykuły spożywcze (herbata, kawa, napoje, ciastka) zużywane podczas imprez integracyjnych, konferencji, szkoleń, spotkań, targów i eventów – praktyczne studium przypadków.
  • Świadczenia BHP na rzecz pracowników – szeroki katalog.
  • Bony obiadowe, catering dla pracowników, zakupy żywności dla pracowników.
  • Karnety na basen, siłownię, do kina, teatru, bony Sodexo, karty Multisport, pakiety medyczne.
  • Ubezpieczenie OC dla członków zarządu.
  • Sprzęt sportowy dla pracowników, dla drużyny zakładowej, wynajęcie sali gimnastycznej.
  • Odzież pracownicza, strój służbowy – studium przypadków, ekwiwalenty za pranie odzieży.
  • Podnoszenie kwalifikacji pracowników i członków zarządów (studia menedżerskie, kursy językowe, studia podyplomowe, doskonalenie zawodowe oraz związane z tym świadczenia w postaci sfinansowania podręczników i noclegów, nowa ulga na szkolnictwo wyższe 150 % KUP w kosztach)
  • Zakwaterowanie pracowników, wynajęcie mieszkań pracowniczych dla ekip budowlanych i monterskich, hotele dla handlowców.
  • Telefony, tablety i komputery służbowe przekazane pracownikom.
  • Świadczenia pracownicze sfinansowane z ZFŚS (paczki świąteczne, pożyczki mieszkaniowe, wakacje dzieci, świadczenia rzeczowe, zapomogi)

Terminy szkolenia

Name Position
O nas

KRS: 0000364556
REGON: 241710203
NIP: 6342760734

Numer rachunku
ING BANK ŚLĄSKI
17 1050 1399 1000 0023 5086 5685

Kontakt

ul. Nowolipki 28A/16
01-019 Warszawa
email: biuro@instytut-ad.pl
tel. +48 22 403 40 94

Pozostałe
szkolenia
Newsletter